Het is een bijzonder gezicht: de 680 zonnepanelen die in Zwolle zijn geplaatst boven de parkeerplaats van kantooraanbieder MyOffice. Aansluiten op het net kan pas over tien jaar, dus kiest de initiatiefnemer voor een speciale – en prijzige – oplossing.
Wat is er precies naast het pand van MyOffice komen te staan?
,,Boven de bestaande parkeerplaatsen hebben we een overkapping gemaakt en daarop liggen 680 zonnepanelen. Je hebt zo twee functies van één ruimte”, zegt Joey Bekendam, projectmanager bij ProWind Solar. ,,Je kan weilanden volleggen met zonnepanelen, maar dat gaat ten koste van groen. In de stad heb je best veel ruimte om bij te dragen aan een alternatief voor fossiele brandstoffen.”
Wat gebeurt er met de gewonnen energie?
,,Met de Solar Transferium, zoals we dit noemen, krijgen 11 laadpalen voor 22 laadpaalplekken stroom. De gemeente Zwolle wil de binnenstad autoluw maken en hier kan net buiten de stadsgracht straks ook goed door mensen geparkeerd worden. Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. Met de rest van de gewonnen energie kan een deel van het pand verwarmd worden. In de zomer is veel energie nodig voor de elektrische airco.”
Wat gebeurt er als er te veel energie wordt gewonnen?
,,We hebben met netbeheerder Enexis gekeken om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet. De netbeheerder vertelde dat we tien jaar moesten wachten tot dit mogelijk was: het energie-netwerk zit vol (zie kader). Daar kunnen we niet op wachten. In het pand komt daarom een bijzondere enorme batterij te staan die stroom kan opslaan. Het is een miljoeneninvestering en mogelijk met bijdrage van Energiefonds Overijssel.”
Zijn zulke projecten ook elders in het land?
,,In het westen van land is een soortgelijk initiatief met een parkeergarage. Nog niet vaak wordt hierbij energie lokaal gebruikt en opgeslagen. Op een parkeerterrein van Walibi zijn zonnepanelen komen te staan en is er een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk. Er is veel interesse voor ons project. Dit kan erg interessant zijn voor bedrijven die veel met elektrische vrachtwagens rijden en deze willen opladen.”
Gaan jullie de investering terugverdienen?
,,Dat gaat nog best spannend zijn. Door de hoge energieprijzen lijkt het makkelijker om geld terug te verdienen, maar we weten niet hoe elektrisch rijden zich gaat ontwikkelen. We moeten slim met energie omgaan en mensen duidelijk laten weten dat je hier je auto kan komen opladen als er veel energie over is. MyOffice neemt energie van ons af en wij – een van oorsprong Duits bedrijf dat ook in het pand in Zwolle zit – realiseren het project.”
De zonnepanelen leveren al energie op?
,,Nee, de zonnepanelen zijn nog niet aangesloten. Er zijn problemen met de levering van de batterij, omvormers en ook nog niet alle laders voor auto’s zijn er. Door de situatie in Oekraïne zijn dit soort materialen extra populair geworden en is de vertraging opgelopen. Alle zonnepanelen hebben we al neergelegd. Ik verwacht dat vanaf komende lente alles is aangesloten en dat ze wat gaan opleveren. Dan begint de zon pas volop te schijnen.”
‘Problemen gaan gauw vijf tot tien jaar duren’
Cyriel Hamstra, perswoordvoerder van Enexis, erkent dat de netbeheerder de problemen aan het energienetwerk niet snel kan oplossen. ,,Dat gaat gauw vijf tot tien jaar duren. Particulieren kunnen zonnepanelen goed aansluiten op het netwerk, maar bij grote zakelijke aanvragen in de regio Zwolle – net als ook veel andere delen van het land – kom je op een wachtlijst te staan. Daar staan veel bedrijven op.”
De oplossing?
,,Er moet meer ruimte op het elektriciteitsnet komen door het bouwen van onder meer nieuwe hoogspanningsstations. We werken hard om de netcapaciteit te vergroten, maar er zijn heel veel projecten die op het net aangesloten willen worden. We zien ook veel problemen in plattelandsgebieden. Daar zijn veel netwerken aangelegd om alleen wat energie te leveren en daar komen juist grote zonneparken.”


